Thursday 15 August 2013

Surat Untuk Ayyas

Oleh Zulqarnain

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Sebuah motivasi bagi mereka yang bergelar ansarullah.

Tidak seperti hari-hari biasa yang dilaluinya, hari ini Ayyas bersiap lebih awal dari kebiasaan untuk ke kelas. Entah kenapa hatinya cukup resah selepas mimpi yang dia alami semalam. Cukup menyentuh hati hingga dia terbangun dari tidurnya . Serta merta dia menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim di awal pagi.

******
Jam berdetik menunjukkan angka dua belas tengah hari. Empat jam non-stop lecture hari ini, sedikit sebanyak memenatkan otak yang masih ligat berfikir cuba mengingati kembali tajuk-tajuk penting.”Masih ada satu kelas lagi sebentar lagi, bertahan Ayyas!”, bisik hati kecilnya. Berehat sebentar di perpustakaan universiti sebelum meneruskan kelas jam satu petang nanti. Seperti biasa, dia mengeluarkan telefon bimbit dari beg sambil disambung headphone ke telinganya.


Di mana mujahid,
Yang cintakan keamanan,
Kembalikan nafas jihad,
Semarakkan kesedaran ummah.

Keamanan mekar segar,bersendikan pohon iman
Ayuh sedia wahai pejuang jika mahu ambil pengajaran


Sejak akhir-akhir ini, lirikan lagu ini sungguh menyuntik semangat Ayyas. Dia sememangnya meminati lapangan nasyid sebagai salah satu hiburan yang dibenarkan dalam Islam. Seketika kemudian, Ayyas terus log in ke akaun facebook bagi mengetahui berita-berita terbaru.

Tidak semena-mena Ayyas terkejut dan bibirnya pantas mengucap, “Allahuakbar!”. Terduduk dia menerima berita dari Bumi Kinanah. Kezaliman kudeta As-Sisi & jenteranya, membaham rakus rakyat yang tidak bersalah, seakan-akan dahagakan darah manusia.





Ayyas teringatkan sahabatnya di sana. “ Ziyad..”, bisik hati kecilnya. Lantas Ayyas menghantar satu private message di laman sosial facebook. “Harap-harap internet masih bernyawa di sana”, kata Ayyas dengan penuh harapan agar dia dapat menghubungi Ziyad.


Assalamua’laikum wbt Ziyad sahabatku,
Di saat ini, aku begitu terkejut menerima perkhabaran dari Bumi Mesir.Melihat gambar-gambar para syuhada’ yang ditembak & mayat bergelimpangan.Mana mungkin aku masih masih mampu bersabar mendengar dan melihat kezaliman boneka Israel Laknatullah. Sungguh aku mengharapkan ini semua adalah satu mimpi ngeri. Aku teringin sekali bangun dari tidur yang panjang & terjaga dari mimpi yang buruk ini. Aku perlu bergegas. Sampaikan padaku suatu berita tentang keadaan engkau dan saudara seakidah kita disana. Doa dari sini sentiasa aku titipkan untuk Mesir, in shaa Allah.

Wassalam,
Ayyas

******

Jam hampir ke pukul satu petang. Ayyas tidak tenang sama sekali, selagi Ziyad tidak membalas pertanyaan khabarnya. “Lepas kelas, in shaa Allah mungkin Ziyad akan balas”, bisik hati kecilnya, cuba menenangkan hati. Tepat jam dua setengah petang, Ayyas bergegas keluar dari kelas dan berlari mendapatkan cab uni untuk pulang ke rumah. Di dalam perjalannya, tanpa disangka-sangka radio menyiarkan berita di Kaherah,Mesir.

“The Health ministry has put the figure at 56 people killed and this number expected to increase today in two Cairo protest camps set up by supporters of Egypt’s ousted president Mohamed Morsi.”




Pedih hati mendengar perkhabaran dari sana. Sebaik sahaja sampai di rumah, Ayyas terus mengetuk papan kekunci laptopnya untuk mengetahui keadaan semasa. “Alhamdulillah, Ziyad dah reply”.



Assalamu’alaikum wbt buat sahabatku Ayyas yang jauh di sana,
semoga keadaanmu jauh lebih baik berbanding kami disini.
Fi Amanillah untuk kita semua yang jauh & dekat.


Ayyas,
Benar engkau tidak tidur.
Benar, engkau tidak bermimpi.
Jauh sekali ini bukan fantasi.


Engkau melihat perkara yang benar, yakni kezaliman semakin menggila saat ini.
Andai engkau yang jauh masih terkejut menerima berita ini, apatah lagi kami yang tinggal begitu hampir di dua dataran suci ini.


Ayyas,
kamu tahu apa yang aku sedang lakukan? Aku menangis
Aku menangis bukan kerana takut dengan peluru hidup yang tidak mengenal mangsa.
Aku menangis melihat kerakusan binatang bertopengkan manusia dan bergelar boneka.
Aku menangis, kerana saat ini, saat aku mengetuk papan kekunci ini, aku melihat dengan mata kepalaku sendiri, begitu ramai para syuhada’ di hadapan kediamanku.
Aku menangis, kerana wanita, anak kecil dan warga tua ditembak tanpa ada perikemanusiaan.



Aku menangis wahai Ayyas, kerana aku melihat darah manusia menghiasi permukaan jalan-jalan disini. Darah itu darah suci. Darah para huffaz. Darah para ulama’.
Aku menangis wahai sahabat, kerana saat ini aku begitu rindukan Rasullulah SAW
Entah kenapa saat ini rindu pada Baginda menggunung tinggi.Terlalu rindu.
Aku menggambarkan Baginda bersama-sama dalam pertempuran ini.
Seperti mana peperangan pertama umat Islam Badar Kubra.
Menyuntik semangat melawan kejahatan.


Namun, disebalik tangis ini, aku kagum melihat rakyat di sini.
Andai engkau tahu Ayyas, aku belajar erti sebenar tarbiyyah di sini.
Baru aku faham, erti tarbiyyah dari pengorbanan rakyat di sini.
Sama sekali tarbiyyah yang kita belajar dari kulit ke kulit buku itu hanya sedikit.
Bila mana laungan syahid itu bergema, engkau akan merasa seakan-akan sirah yang engkau pelajari selama ini dari kitab-kitab, benar-benar di alam nyata.
Laungan takbir membelah alam & menjadi benteng tembakan rambang dari seluruh arah.


Sebenar-benar perjuangan adalah perjuangan jihad & syahid, Ayyas.
Tidak sekali-kali Yahudi akan melepaskan umat Islam selagi mana, kita masih berpegang teguh dengan Al-Qur’an & ajaran Islam.Selagi mana kita tidak tunduk pada telunjuk mereka.
Engkau tahu Ayyas, rakyat yang menentang penggulingan ini, hanya bersenjatakan Al-Qur’an. Biarpun ratusan nyawa sebagai galang gantinya, Al-Qur’an masih dan akan tetap ada.
Itu janji Allah.Kalamullah akan tetap tertegak dengan izin dan kuasaNya.


Wahai sahabat yang sangat aku sayangi,
Umat Islam akan tetap ditindas selagi mana, kita sendiri masih belum keluar dari kepompong jahiliyyah & zon selesa yang kita cipta sendiri. Mana mungkin perjuangan itu mudah andai syurga itu mahal? Selama ini aku begitu takut & gerun untuk mengucapkan kalimah ‘syahid’ dan ‘jihad’ kerana aku sendiri masih banyak yang perlu diperbaiki.


Namun, sampai kapan kita mahu duduk di takuk lama?
Sampai kapan kita hanya mampu melihat keadaan umat Islam sejagat?
Sampai kapan, kita hanya mampu bercakap berdasarkan fakta, tanpa ada implementasi?
Sampai kapan kita mahu bergantung pada yang lain ?
Sekalipun terpaksa menjual agama?


Sampai saat kita pula tiba?


Aku tidak hairan dengan kekuatan rakyat Mesir disini,
Aku tidak hairan semangat juang meraka di sini,
As-Syahid Syed Qutub, Zainab Al-Ghazali, As-Syahid Hassan Al-Banna.
Semuanya lahir di tanah ini, tanah Musa & Fir’aun.


Cuma aku khuatir,
Aku khuatir, saat masa kita tiba, kita cabut lari sebelum tembakan dihalakan.
Aku khuatir  saat kita pula, kita futur sebelum gas pemedih mata dilepaskan.
Aku khuatir jika ini berlaku, maka siapa yang akan mengambil tempat sebenar pejuang?
Aku khuatir, kita gagal.


Kita terlalu banyak mencipta alasan.
Terlalu manja dengan tawaran dunia, hingga buta dengan balasan akhirat


Ayyas,
Aku mengingati diriku & dirimu serta semua sahabat & saudara seakidah kita,
Islam hanya satu-satunya cara penyelesaian untuk setiap masalah.
Generasi muda kini, adalah pemangkin & penentu untuk masa hadapan.


Aku sedih melihat masih ada remaja mampu ketawa berdekah-dekah,
melayan perkara-perkara yang jauh dari agama.
Menyanjung barisan artis yang disangka hebat tetapi para ulama’ ditentang kuat?
Zaman apakah ini?Aku yang tertinggal atau mereka yang ketinggalan?
Walhal mereka ini, golongan berpelajaran tinggi.
Golongan bijak pandai tetapi berpaksikan nafsu bukan ajaran Tuhan.


Ayyas,
Masih hangatkah darah perjuangan dalam dirimu?
Jangan sekali-kali putus asa kerana kemenangan akan datang.
Dengan izin Allah.Janji Allah tidak pernah silap dan sentiasa tepat.


Akhir kalam,
Gengamlah kata-kata ini dan sematkan dalam jiwamu,
“Barangsiapa yang membela agama Allah, nescaya Allah akan membelanya (mencapai kemenangan) dan meneguhkan pendirian” [Muhammad :7]


Engkau tahu kenapa Mesir begini?
Mengapa rakyatnya bermati-matian mempertahankan tanah ini?
Kerana Mesir, adalah abang sulung negara-negara Islam.


Aku tahu kamu letih dengan apa yang sedang kamu lakukan. Tetapi sedarlah wahai sahabat, seletih-letih kita, letih lagi saudara kita di sini. Namun mereka tidak pernah mengalah. Bertahanlah. Perhebatkan imanmu, teguhkan pendirianmu. Hasbunallah Wani’mal Wakeel.


Hingga ketemu lagi,
andai bukan di sini,
di syurga nanti.
In shaa Allah.

Wallahu ta’ala ‘alam,
Tariq Ziyad,

--------

Ayyas menutup mata rapat-rapat membiarkan linangan air matanya mengalir deras. Janjinya, biarlah ini kali terakhir dia menangis. Selepas ini, tidak mahu lagi ada keluh kesah dalam melakukan kerja-kerja yang harus digalas.

“Sahabat,semoga engkau berjaya, semoga kita berjaya. Islam tetap akan menang. Jika bukan sekarang, akan datang. Allahummansuril Islam Wal Musmiln!”, tekad Ayyas lantas menutup skrin laptop dan bergegas menunaikan solat Maghrib.







Gambar-gambar yang digunakan dalam post ini adalah dari flickr Mosa'aberising. Wartawan yang bertanggungjawab dengan gambar ini adalah antara wartawan yang maut angkara kekejaman pasukan keselamatan Mesir. Moga beliau ditempatkan dalam kalangan para syuhada'. 



No comments:

Post a Comment

Popular Posts