Di alih bahasa oleh Awan Putih dari pautan asal.
“Jangan bertanyakan kepadaku tentang apa yang telah aku tinggalkan (ditentukan), sesungguhnya umat sebelummu telah dimusnahkan oleh kerana terlalu banyak bertanya dan tidak bersetuju dengan Nabi mereka. Jadi jika aku menyuruh kamu dengan sesuatu, maka lakukan sebanyak mana yang kamu mampu, dan jika aku melarang kamu daripada sesuatu maka jauhkanlah diri daripadanya.” - Nabi Muhammad s.a.w. (Muslim)
‘Aku tidak boleh melakukan ini lagi’
“Umat Islam tidak boleh berbuat apa-apa, “ kata lelaki itu.
“Semuanya dilarang – seni, falsafah, membaca buku yang tiada unsur keagamaan, menulis fiksyen atau puisi, menonton wayang atau televisyen, mendengar muzik, menyanyi, menari, dan juga kelihatan cantik, demi kebaikan!”
Apabila saya bercakap dengan mereka yang bergelut teruk dalam meneruskan kepercayaan mereka, selalunya berada di ambang meninggalkan Islam, saya mendapati dalam kebanyakan kes, kesakitan itu berpunca dari kesulitan untuk menyesuaikan keagamaan dan kerohanian.
Apabila jiwa kita, minda dan kehidupan membawa kita ke satu arah, dan jiwa kita membawa kita ke arah yang lain, kita seringkali menjadi lemah dan berkata kepada diri sendiri, “aku tidak boleh melakukan ini lagi.”
Tetapi dalam kebanyakan kes, kontradiksi jelas antara kita dan jiwa kita berpunca dengan bagaimana kita telah datang untuk memahami Islam--yang bukan dari tuntutan agama itu sendiri.
Refleksi dari Journal Saya
Beberapa bulan yang lalu, sewaktu saya sedang merenung kembali satu lagi kisah mengenai seorang bekas Muslim, saya mencatit buah fikiran ini dalam journal saya:
‘Rakan adik perempuan saya telah meninggalkan Islam, dan apabila ditanya kenapa, dia menjawab, “ Ia terlalu sukar.”
‘Tetapi saya tidak dapat mengawal dari mempersoalkan daripada mana dia mempelajari agama dia, kerana Nabi s.a.w bersabda, “[Malaikat] jibril datang kepadaku dan memberi khabar gembira, ‘Sesungguhnya, sesiapa yang mati dalam kalangan umatmu tanpa menyekutukan sesuatu dengan Allah akan masuk Syurga.’ “Salah seorang sahabat, Abu Zar (semoga Allah merahmatinya) bertanya dalam keadaan terkejut, “Walaupun dia telah melakukan zina dan mencuri? “ dan Nabi SAW menjawab, “Walaupun dia melakukan zina dan mencuri.” Abu Zar bertanya kembali, “walaupun dia telah melakukan zina dan mencuri?” dan Nabi SAW menjawab lagi, “Walaupun dia telah melakukan zina dan mencuri.” Dan, masih, Abu Zar bertanya, “Walaupun dia telah melakukan zina dan mencuri?” Dan, lagi, Nabi SAW menjawab, “Walaupun dia melakukan zina dan mencuri” (Sahih Muslim).
‘Maka sesiapa yang meninggalkan Islam kerana mereka merasakan menjadi umat Islam itu terlalu sukar, mungkin tidak mengetahui takrif Islam.’
Realiti yang menyayat hati
Ia adalah salah satu perkara yang paling menyayat hati untuk disaksikan: kebanyakan lelaki dan wanita masuk Islam atau membesar di dalam rumah keluarga Islam, yang nekad untuk menyerahkan segala apa yang mereka ada “hanya kerana Allah.” Namun, bertahun (atau berbulan) kemudian, mereka berjalan dalam keadaan cedera dan dikalahkan, hampir sahaja melepaskan Islam mereka – ataupun mereka telah melepaskan Islam secara keseluruhan.
Setiap kali Allah memberi peluang kepada saya untuk bercakap dengan umat Islam yang bersusah payah atau menghampiri murtad, saya mendapati seringkali sebab biasa yang diutarakan tidak lari daripada dua perkara (kalau bukan kedua-duanya) : definisi mereka terhadap Islam adalah berdasarkan kepada kumpulan tertentu, ideologi, sheikh atau sekolah pemikiran (dan mereka tidak dapat mematuhi “peraturan” itu lagi); atau mereka telah dizalimi berulang kali oleh umat Islam, seringkali di atas nama Islam (dan mereka enggan mendedahkan diri mereka kepadanya lagi).(nota penterjemah: seperti halnya yang terjadi kepada Wafa Sultan dan Ayaan Hirsi Ali)
Anda tidak menentukan ‘apa’ itu Islam, hanya Allah yang berhak.
Satu persoalan yang saya tidak berupaya untuk menjelaskan untuk suatu jangka masa yang panjang ialah mengapa ramai umat Islam yang mengajak orang lain ke arah Islam atau sesiapa yang mengajar kelas agama tidak dapat mentakrifkan Islam sebagaimana Allah lakukan dan Pesuruh-Nya dan cukup terhenti setakat itu.
Islam pertamanya dan terutama sekali ialah berdasarkan kepercayaan dalam KeEsaan kepada Tuhan dan memperakui kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, dan mematuhi kepercayaan ini sehingga hujung nyawa. Pada dasarnya, kepercayaan ini terbahagi kepada dua kategori: iman dan penyerahan.
Iman kita (kepercayaan dalaman) merangkumi 6 perkara : kepercayaan kepada Allah, para Malaikat, kitab-kitab, Pesuruh-Nya, hari Kiamat dan Qada’ dan Qadar; dan penyerahan kita (tindakan luaran) merangkumi 5 perkara : memberi keterangan untuk mempercayai Allah (baca: mengucap dua kalimah syahadah) solat lima waktu, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan, dan menunaikan Haji sekurang-kurangnya sekali seumur hidup ( bagi mereka yang berkemampuan).
Sudah tentu, tidak salah untuk mengajar melebihi dari perkara asas ini, tetapi pengajaran tambahan tidak bersesuaian di dalam kelas-kelas yang bertujuan untuk mengajar agama Islam itu sendiri, khususnya kepada umat Islam baru atau pelajar-pelajar yang membayangkan mereka sedang belajar sesuatu yang asas.
Walaupun ia tidak dapat dinafikan bahawa perkara-perkara bukan asas boleh memberikan kita pemahaman yang lebih mendalam tentang Islam, amatlah penting untuk diingatkan bahawa ia tidak dapat mentakrifkan Islam. Kepada kebanyakan daripada kita, ini mungkin kelihatan seperti perkara kecil. Tetapi bagi kebanyakan umat Islam yang sedang bersusah payah dan hampir murtad, memahami ini merupakan perbezaan antara ‘kekal menjadi Islam’ atau ‘melepaskannya’.
Berserah kepada Tuhan atau kepada Syeikh?
Saya terimbau beberapa tahun lalu, sewaktu saya sendiri bersusah payah untuk memahami sesetengah pendapat “Islamik”. Saya sangat tertekan sehinggakan ia memberi kesan buruk kepada Iman saya. Sewaktu itu, Islam bagi saya sangat mengelirukan dan sukar sehinggakan secara jujurnya saya merasakan yang saya tidak mampu pergi lagi. Dan apa yang membuatkan perasaan ini sangat menakutkan ialah saya betul-betul mahu bertahan, tetapi saya tidak dapat lagi menanggung senarai haram yang tidak berkesudahan (perkara-perkara yang dilarang)
Hampir di mana-mana sahaja yang saya cari, tidak kira kumpulan apa, syeikh, atau sekolah pemikiran yang umat Islam mengaku mengikuti, amalan Islam mereka secara dasarnya menjurus kepada mengikuti “hukum” dari imam yang disukai, ulama’ atau syeikh – bukannya ajaran-ajaran yang jelas dari Al-Quran dan As-Sunnah itu sendiri.
Dan ini membingungkan saya.
.. Sehinggalah saya sedar yang shahadah saya (pengakuan keimanan) hanyalah mempunyai dua bahagian – dan “hukum-hukum” ini bukanlah dari kedua-duanya.
‘Umat Islam tidak boleh berbuat apa-apa, Mengapa menjadi Muslim?’
Apabila saya memikirkan kembali kesusahan saya sendiri sebelum akhirnya memahami perbezaan antara apa yang Allah hendakkan dari saya dan apa yang kebanyakan umat Islam mengaku Allah hendakkan dari saya, saya secara jujurnya faham bagaimana sesorang boleh percaya yang umat Islam tidak boleh berbuat apa-apa. Tidak, ia sememangnya tidak benar. Tetapi ia boleh difahami bagaimana sesorang boleh mempercayai sebegitu.
Jadi untuk mengelak kekeliruan yang tidak diperlukan. Ia hanyalah paling baik untuk mentakrifkan Islam dari hanya dua sumber – Allah dan Pesuruh-Nya.
Selepas ini, jika seseorang mahu mengikuti kumpulan yang diminati, mengikuti syeikh tertentu, atau mematuhi sesetengah sekolah pemikiran, mereka bebas untuk melakukan sedemikian.
Tetapi marilah kita memanggil pilihan ini apa ia sebenarnya – dan ia bukan “Islam.”
No comments:
Post a Comment